Czy i kiedy warto zmienić logo? - Versa

Czy i kiedy warto zmienić logo?

Logo to pewnego rodzaju wizytówka firmy. Jego celem jest stworzenie więzi między marką a odbiorcą – powinno automatycznie wywoływać skojarzenie z wysoką jakością usług i produktów danego przedsiębiorstwa, jego wartościami i branżą, w jakiej ono funkcjonuje. Tego typu emblemat oddaje zatem – niekiedy za pomocą prostego, w interesujący sposób przedstawionego znaku – określoną atmosferę, a także oddziałuje na emocje. Logo umieszcza się zarówno na siedzibie przedsiębiorstwa, w jego wnętrzach, na produktach, odzieży pracowniczej oraz przede wszystkim na różnego typu materiałach reklamowych – od ulotek i katalogów poczynając, poprzez plakaty i billboardy, po telewizję i internet. Dlatego tak ważne jest, aby było przygotowane w odpowiedni sposób – aby oddawało przekaz firmy oraz pasowało do jej działalności. Spotkać się z nim będzie można w wielu miejscach i tym samym będzie ono mieć swój udział zarówno w kampanii reklamowej, jak i – w przypadku jej powodzenia – sukcesie sprzedażowym.

Zmiana logo – tak czy nie?

Z powyższych powodów do zmiany logo nie dochodzi zbyt często, niekiedy jednak jest to konieczne. Należy przy tym dogłębnie rozważyć wszelkie argumenty za i przeciw. Bez wątpienia trzeba wziąć pod uwagę aspekt finansowy takiego przedsięwzięcia. Konsekwencją zaprojektowania nowego logo będzie konieczność przygotowania nowych opakowań czy dokonanie zmian w estetyce sprzętu służbowego (np. przemalowanie samochodów). Przede wszystkim jednak zmiana ta wpłynie w sposób zasadniczy na kształt kampanii reklamowej. Dlatego najlepiej zaprezentować logo wtedy, gdy generalnie zdecydujemy się na nowe otwarcie – w tym również w marketingu. 

Warto ponadto pamiętać, że można zdecydować się na wariant ewolucyjny bądź rewolucyjny. Lekki lifting logo firmy, unowocześnienie go, dopasowanie do nowych trendów z zachowaniem oryginalnego wzoru – tego typu rozwiązania sprawią, że wspomniana więź pomiędzy firmą a klientem nie zostanie zerwana. Przeciwnie, można zostać odnowiona, ponieważ logo w nowej formule przyciągnie ponownie uwagę konsumentów.

W jakich przypadkach warto się zdecydować na zupełnie nowy projekt? Niekiedy dochodzi do zmiany logo w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo otwiera się na nowe branże albo dochodzi do jego fuzji z innym. Rzecz jasna, nowa estetyka może również stanowić odpowiedź na poważne problemy firmy, szczególnie finansowe, i być próbą zmiany tego stanu rzeczy. Przy czym w takim przypadku zmiana ta musi wpisywać się w szeroką kampanię marketingową, która w zasadzie będzie oznaczać stworzenie wizerunku przedsiębiorstwa od podstaw.