Nasza przygotowalnia fleksograficzna Kameleon oferuje profesjonalne przygotowanie do druku plików w technologii fleksograficznej. Nasi specjaliści dbają o to, by kreatywne projekty opakowań, etykiet i folii stworzone przez projektantów zostały perfekcyjnie odwzorowane w wydruku. Dla tych zaś, którzy wciąż nie czują się zbyt pewnie względem takich terminów, jak “grafika wektorowa”, “rastry” czy nawet sama “fleksografia” – nasi specjaliści biegną z pomocą 🙂 Przedstawiamy skrótowy słowniczek najbardziej podstawowych pojęć z zakresu fleksografii.

DRUK – FLEKSOGRAFIA

Proces charakteryzujący się tym, że przy pomocy elastycznych polimerowych form umieszczonych na wałkach szybkoschnąca farba zostaje nałożona na daną powierzchnię (może być to m.in. folia czy papier). Druk wypukły (flexo) jest wyjątkowo wydajny poprzez szybkie przegotowanie form drukarskich, co dodatkowo idzie w parze z możliwościami zadruku różnego rodzaju podłoży (w tym rozciągliwych i szorstkich). Dzięki tym właściwościom drukarskim fleksografia stała się integralnym składnikiem procesu przygotowania wszelkich możliwych etykiet czy też opakowań dla produktów z różnych branży. Jednocześnie druk flekso nie jest procesem łatwym, o czym świadczyć mogą trudności zarówno w procesie samego druku (ewentualna możliwość rozpasowania się kolorów w momencie zadruku z różnych form drukarkich), jak i zawężony zakres tonalny druku (5–100%) czy chociażby trudności związane z przyrostem punktu drukarskiego (dot gain).

GRAFIKA RASTROWA

Rozumie się przez nią metody zapisu i techniki wyświetlania obrazu na ekranie za pomocą maleńkich kwadracików – pikseli. Zawarta jest w nich informacja o kolorze znajdującym się w konkretnym punkcie obrazka. Programami wykorzystywanymi do tego typu grafiki są Corel Photopaint, Adobe Photoshop, Gimp, Picassa itd. Za podstawową materię grafiki rastrowej uznawane są wszelkiego rodzaju zdjęcia, w tym także te skanowane, jest to o tyle istotne, że w fleksografii tego rodzaju grafika powinna być wykorzystywana wyłącznie do obróbki zdjęć i obrazków. Teksty zaś i inne drobniejsze obiekty powinny być przygotowywane za pomocą grafiki wektorowej.

GRAFIKA WEKTOROWA

Tego typu grafika składa się z obiektów złożonych z krzywych, z kolei metoda ich tworzenia bazuje na matematycznym modelu Béziera. Linie poprowadzone w ten sposób nie podlegają pikselizacji, a kształty tak powstałe mają gładkie krawędzie przebiegające od punktu do punktu na ścieżce wektorowej. W związku z tym nie dochodzi do efektu zniekształcenia krawędzi grafiki przez ząbkowanie ich pikselami. Do grafiki wektorowej wykorzystuje się m.in. Corel Draw i Adobe Illustrator – dzięki nim można połączyć w jednym projekcie zarówno grafikę wektorową, jaki i zaimportowane zdjęcia.

KOLOR BIAŁY A FLEKSOGRAFIA

W różnych technologiach drukarskich najczęściej jest interpretowany jako brak koloru – dzieje się tak dlatego, że zarówno druk offsetowy, cyfrowy, jak i fleksograficzny jako materiałów służących za podłoże dla kolorów używają białych powierzchni (różnego rodzaju papier i folia). W wypadku, gdy obraz bądź tekst mają zostać nadrukowane na materiale transparentnym lub na metalicznym (srebrnym lub złotym), wtedy może zaistnieć potrzeba wykorzystania białej farby, dzięki której z jednej strony można uzyskać biały nadruk w miejscu, gdzie na grafice powinien być kolor biały, z drugiej zaś można wykorzystać tę farbę jako podkład dla innego koloru. Wszystko to wiąże się z faktem, że zadruk na folii transparentnej (poprzez specyfikę samej farby) będzie półprzezroczysty, a na materiale np. srebrnym – metaliczny i mniej intensywny. Poddruk z białej farby ma wtedy imitować biały papier.

MARGINES WEWNĘTRZNY I SPADY

Prędkość, z jaką porusza się wstęga w trakcie wykrawania etykiet w procesie fleksograficznym (sztancowania), skutkuje tym, że może dochodzić do niewielkich przesunięć wykrojnika. Proces ten, w który należy wliczyć tolerancję precyzji działania mechanizmów wykrawających, powinien zatem zmierzać do minimalizowania ewentualnych nieestetycznych białych miejsc świadczących o przesunięciach. Aby tego uniknąć projekt powinien z każdej strony mieć około 3 mm spadu (zewnętrznego naddatku grafiki), zaś tekst i grafika, które kończą się przed granicą wykrojnika, powinny być odsunięte od krawędzi projektu o około 1,5–2 mm.

TIF a JPG

Skróty te dotyczą formatów grafiki rastrowej. Format TIFF umożliwia zapisanie zdjęcia bądź też innego obrazka bez kompresji stratnej, z kolei plik w formacie JPG, będąc zapisanym nawet w najwyższej możliwej dla tego formatu jakości, będzie podlegał kompresji wiążącej się z utratą danych zawartych w pliku. Co więcej, pogłębia się ona wraz z każdym kolejnym zapisem do tego formatu. Skutkuje to w konsekwencji tym, że plik JPG będzie miał znacznie gorszą jakość niż początkowo, mimo braku ingerencji w sam plik.


Powyższe zagadnienia to tylko kropla w morzu wiedzy na temat fleksografii. Jednak nasi specjaliści z przygotowalni Kameleon zawsze chętnie służą radą i pomocą, dlatego jeśli potrzebujesz pomocy z przygotowaniem projektów do druku flexo – koniecznie się z nami skontaktuj! ?