Od czego zależy wybór opakowania produktu? | Versa

Od czego zależy wybór opakowania produktu?

Opakowanie ma duży wpływ na to, czy produkt osiągnie sukces sprzedażowy. Wbrew twierdzeniom krytyków marketingu niekoniecznie oznacza to, że jest ważniejsze niż sama zawartość, obecnie bowiem świadomość konsumencka stoi na wysokim poziomie. Trzeba jednak podkreślić fakt, że zwraca ono na siebie uwagę.

Na co warto więc zwrócić uwagę, wybierając opakowanie?

Z jednej strony opakowanie pojawia się na materiałach promocyjnych, a więc należy uwzględnić je przy opracowywaniu strategii marketingowej. Z drugiej zaś strony może przyciągnąć wzrok potencjalnego klienta już w sklepie. Kiedy bowiem porównuje on poszczególne towary, być może pewnym czynnikiem, który zadecyduje o jego wyborze, będzie właśnie opakowanie. Nie musi to być spowodowane jedynie tym, że wyróżnia się pod względem estetycznym, choć nie jest to bez znaczenia. Niekiedy decydujemy się na dany produkt dlatego, że informacje zawarte na jego opakowaniu czy etykiecie podane są w sposób jasny, przejrzysty i przekonujący, przez co możemy szybko upewnić się co do tego, że towar będzie wychodził naprzeciwko naszym oczekiwaniom.

Forma czy treść?

Zarówno design, jak i informacje umieszczone na opakowaniu – czyli forma i treść – powinny być dostosowane do zawartości. Należy je również dopasować do grupy docelowej, do jakiej skierowany jest produkt. Opakowanie powinno być ponadto przygotowane w taki sposób, aby było spójne z polityką marketingową całego przedsiębiorstwa.

Kolor ma znaczenie

Jeśli chodzi o tę ostatnią kwestię, przy wykonywaniu projektu graficy posługują się księgą wizualną firmy. Zawiera ona wytyczne na temat symboli i kolorystyki, na podstawie których opracowywany jest wygląd wszystkich tych elementów, które w pewien sposób reprezentują przedsiębiorstwo – od samych towarów, przez stroje pracownicze po samochody służbowe. Identyfikacja wizualna pozwala nawiązać trwałą więź z konsumentem. Jeżeli więc dany produkt zostanie przez niego oceniony dobrze, chętnie ponownie sięgnie po inny towar z asortymentu firmy. Jego znalezienie ułatwi mu właśnie charakterystyczna szata graficzna, którą klient zobaczy już na opakowaniu.

Oczywiście nie bez znaczenia jest to, z jakim towarem mamy do czynienia. Luksusowy, wysokiej klasy produkt powinien stanowić zawartość gustownego, designerskiego opakowania. Jeżeli zaś specyfikacja techniczna może być istotna dla klienta przy dokonywaniu przez niego wyboru, ułatwmy mu zadanie i przedstawmy wszystkie najważniejsze informacje w sposób precyzyjny i czytelny. Rzecz jasna, nie należy zapominać o takich podstawowych kwestiach, jak to, że opakowanie przede wszystkim musi chronić towar przed uszkodzeniem, np. przy jego przewożeniu. A zatem opracowanie projektu opakowania trzeba zacząć od określenia tego, jaka będzie jego budowa oraz jakie materiały zostaną wykorzystane do jego wyprodukowania.