Które Social Media wybrać dla swojej firmy?
Skupić się na jednym, czy może rzucić się na głęboką wodę i wybrać jak najwięcej?
Które są najbardziej opłacalne i dlaczego?
I po co komu ten cały TikTok?

Dużo pytań – i jeszcze więcej odpowiedzi. Świat Social Media to temat rzeka (niezwykle rwąca i zmienna rzeka), w którym bardzo łatwo stracić kontrolę. Co krok powstają nowe platformy czy programy partnerskie, za którymi ciężko nadążyć… Ale jak już się nam uda o nie zaczepić, to korzyści są olbrzymie.

Jakie medium wybrać, by w sieci się nie zaplątać?

1) Nie rzucajmy się na głęboką wodę

Wybieranie garści kanałów na początek to zdecydowanie porywanie się z motyką na słońce. Zwłaszcza, jeśli nasz czas i budżet są mocno ograniczone.

Zamiast budować społeczność i spójną komunikację na jednym medium, rozdrobnimy się na wiele kanałów, z których koniec końców żaden nie przyniesie satysfakcjonujących efektów. Dlatego pamiętajmy, z rozwagą, powoli, krok po kroku – sukcesywnie do celu. ?


2) Poznaj swojego odbiorcę

To krok #1, którego nie można bagatelizować i do którego trzeba podejść z wręcz pedantyczną dbałością. Nie masz doświadczenia w analizie rynku i grupy odbiorczej? Zleć to agencji zewnętrznej – na tym etapie warto poświęcić budżet, by w przyszłości efekty były lepsze.

Od specyfiki grupy odbiorczej zależy, gdzie w pierwszej kolejności powinniśmy się pojawić i jaką komunikację obrać. Ku zaskoczeniu okazać się może, że działania warto zacząć od… chociażby Reddita i budowania tam świadomości marki. I takie przypadki się zdarzały. ?‍♀️


3) LinkedIn na start może okazać się złym pomysłem

Owszem, jest to idealne medium dla branż B2B (w końcu po to powstało), jednak koszty reklamy i działania na nim są, zwłaszcza dla początkujących biznesów, zabójcze. Więc jak B2B ma sobie radzić w tej sytuacji? ?

Spójrzmy na to tak: chcemy dotrzeć do klientów biznesowych, jasne. Klient biznesowy jest na LinkedIn, tak. Ale czy klient biznesowy jest tylko na LinkedIn? Nie, oczywiście że nie. Klienta znajdziemy także na wciąż najpopularniejszym medium – Facebooku. Mało tego, spędza na nim zdecydowanie więcej czasu, niż na LinkedInie.

Jasne, targetowanie reklam na LinkedIn jest cudownym sposobem na szybsze i pewniejsze dotarcie, ale, jak wspominaliśmy, koszty liczone w zagranicznej walucie są często blokadą nie do przeskoczenia. Dlatego dopóki nie będziemy mogli sobie pozwolić na dolarowe kampanie (których efekty czasami mogą być zachwycające), Facebook będzie wciąż dobra alternatywą. ?

4) Nie ma mniej lub bardziej opłacalnych mediów, o ile podejdziemy do tego z głową

Prowadzisz działalność B2B? Lepszym wyborem będzie LinkedIn poparty Facebookiem. Jesteś branżą modową? Poświęć budżet na Instagrama i Pinterest. Prowadzisz restaurację? Google Ads i SEM przy ograniczonym budżecie mogą okazać się ważniejsze niż fanpage. Siłownie i salony fitness mogą zastanowić się nad urokami YouTuba… Jak widać, wszystko zależy od specyfiki biznesu, jednak najważniejsze to rozwaga – nie od razu Rzym zbudowano, a jeden czy dwa kanały na start będą zdecydowanie lepsze, niż rozdrobniona na wiele mediów komunikacja. Na inne media przyjdzie czas.

5) Nie bójmy się nowości

Jeszcze nie tak dawno światem wstrząsnął TikTok – spadkobierca Musical.ly. Świat się oburzał, świat protestował… I co? I TikTok wciąż pnie się po drabinie popularności i to w zastraszającym tempie! Na horyzoncie pojawił się także ClubHouse. Przeczytaj koniecznie, co sądzimy o nowej platformie i jej przyszłości w naszym artykule.

Pod liczbą pobrań w 2019 roku aplikacja prześcignęła Messengera czy samego Facebooka. Jednak oczywiście, jak każde medium, stanowi arenę dla konkretnego targetu, w tym przypadku bezdyskusyjnie młodszego. Niemniej jednak TikTok to idealny przykład na to, by nie bać się nowości – bo w nich drzemie przyszłość. Macie produkt, który może zainteresować młodzież? Ubrania, napoje energetyczne, muzyka? TikTok może okazać się kurą znoszącą złote jaja.

Ten artykuł to tylko kropla w morzu Social Media. Dlatego by szybko podsumować:

• przed podjęciem decyzji dokładnie zbadaj swoją grupę odbiorczą;
• sprawdź, gdzie jest i ile czasu spędza w Internecie;
• jaka komunikacja trafi do niej najlepiej?
• zastanów się, czy chcesz ryzykować prowadzenie wielu profilów na raz – często może się to okazać strzałem w stopę.
• koniec końców – przygotuj strategię i zarezerwuj czas (dużo czasu) na dbanie o profile.


Jeśli nie wiesz, jakie medium byłoby najlepsze do Twojej firmy lub potrzebujesz pomocy z prowadzeniem kanałów w social mediach, odezwij się do nas! ? Z chęcią pomożemy.

À propos Social Media – znajdziesz nas też na Facebooku i Instagramie!