Tegoroczny Super Bowl już za nami, więc warto byłoby przyjrzeć się najciekawszym (subiektywnie oceniając) reklamom. Nie ukrywamy, że o samej rozgrywce zbyt dużo nie opowiemy, ale za to o reklamach mamy trochę do powiedzenia! Przy wyborze reklam w naszym dziale Social Media kierowaliśmy się prostą zasadą – wybraliśmy te reklamy, które według nas warte są szerszego omówienia i wnoszą coś więcej do kwestii emisji spotów na SB.
Rok 2020, można powiedzieć, stał się momentem dziejowym – przeżyciem pokoleniowym, które na stałe zmieniło nasze spostrzeganie rzeczywistości. Narodziły się konflikty, środowisko naturalne jeszcze nigdy nie było w tak dramatycznej sytuacji, świat dzieli się na biegunowe obozy, a wszystko to w obliczu śmiertelnej pandemii – która ku końcowi bynajmniej się nie ma.
Nic więc dziwnego, że w tym roku na turnieju zdecydowanie mniejszą rolę odgrywały kampanie humorystyczne, absurdalne czy kiczowate (niektórzy, w przeciwieństwie do Apartu, są w stanie racjonalnie przeanalizować sytuację), a ich miejsce zajęły kwestie ekologii, społeczeństwa, trudnej sytuacji życiowej i konieczności wspierania się. Zobaczcie z resztą sami ?
#5 Bud Light
Marka lekkich alkoholi zaprezentowała w tym roku nie jedną, ale dwie reklamy, niemniej to Seltzer Lemonade wzbudziła nasze zainteresowanie. Czemu? Bo w lekki, zabawny i skrótowy sposób ujęła miniony rok, jednocześnie utrzymując przesłanie, by się nie zamartwiać. Aż chce się wypić za lepsze jutro ?
#4 Amazon
Pozostając jeszcze w lżejszej tematyce, Amazon w kampanii z Michaelem Jordanem reklamuje swoją Aleksę. Pozostaje wątpliwość, czy sprzedaż produktów za pomocą ludzkiego ciała jest odpowiednią ścieżką dla tak dużej marki (nawet jeśli strony się odwróciły i to mężczyzna a nie jak dotąd kobieta stanowi obiekt pożądania), ale wątpliwość tę odstawiamy na bok.
#3 Indeed
Platforma dla pracodawców i osób poszukujących pracy na Super Bowl pojawiła się pierwszy raz. W kampanii nawiązuje do obecnej sytuacji życiowej wielu osób pozbawionych zatrudnienia, kotwicząc świadomość, że nie są to sytuacje odosobnione. Indeed postawiło na uświadamianie oraz wspieranie. Sentymentalna reklama jest idealnie wyważona, zobaczcie sami:
#2 Bass Pro Shops and Cabela’s
Jak wspomnieliśmy we wstępie, rok 2020 był także czasem ekologicznych katastrof (i tym razem nie jest to już niestety wyolbrzymienie). Rosnące temperatury, pożary w Australii (i nie tylko), trzęsienia ziemi, śnieg w Hiszpanii – to tylko czubek góry lodowej (o ironio). Dlatego duża część reklamodawców postanowiła temu tematowi poświęcić swoje spoty, w tym Chipotle czy właśnie Bass Pro Shops, który zachęca do cieszenia się przyrodą i obcowania z nią – a tym samym dbania o nią.
#1 Budweiser, Pepsi, Coca-Cola i in.
A kto według nas wygrał? Wygrali ci, którzy na Super Bowl się nie pojawili. Przewrotnie, to właśnie Budweiser, Pepsi czy Coca-Cola zasłużyli na statuetkę. Dlaczego? Zamiast przeznaczyć 5,5 mln dolarów (tak, „tylko” tyle po rabatach wynosił w tym roku koszt emisji reklamy) na spot, marki zdecydowały się przeznaczyć te pieniądze na cele społeczne – walkę z COVID-19 i zwiększanie świadomości względem szczepień. Oczywiście decyzją tą pochwaliły się w mediach – i słusznie. Być może inne marki pójdą w ich ślad. Marki idealnie wykorzystały sytuację, by podbudować swoją pozycję i stawić się w lepszym świetle. Koniec końców okazuje się, że czasem najlepszą formą reklamy, jest jej brak ?
Jak widać w odróżnieniu chociażby do zeszłorocznej edycji, Super Bowl zaczyna zwracać się w innym kierunku. Na pierwszy plan zaczynają być stawiane kwestie ekologii, społecznej empatii, uświadamiania względem trudów innych ludzi… Oczywiście nadal większość reklam stawia na humor i lekkość (w końcu żaden z widzów siadających do telewizora, by oglądać rozgrywki sportowe, nie chce w pierwszej kolejności przeżywać katharsis – chce rozrywki), miejmy nadzieję, że tak pozostanie, jednak dobrze widzieć, że coraz większa liczba reklamodawców jest w stanie połączyć humor z kwestiami istotnymi (nie, nie ty Amazon).